ခ်ိဳေလးဇြန္

Friday, August 30, 2013

ဟီရိ ၾသတၱပၸ


       ျမန္မာတုိ႕သည္ အရွက္အေၾကာက္ရွိသူမ်ားျဖစ္သည္။ အရွက္အေၾကာက္မရွိလွ်င္ျမန္မာမဟုတ္၊      ျမန္မာဟူေသာေ၀ါဟာရ
သည္ ယခုအခါတုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးႏြယ္အားလံုးကိုကိုယ္စားျပဳသည္။ သကၠဓမၼဟူေသာ ျဖဴစင္ေၾကာင္းတရားျဖစ္သည့္   အရွက္ႏွင့္
အေၾကာက္တရားႏွစ္ပါးသည္ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႕အတြက္ အရွက္အေၾကာက္ႏွစ္ပါးမရွိလွ်င္ အသက္ရွိေနေသးေသာ္လည္းအေသ
ေကာင္ႏွင့္မျခား အတူတူသာလွ်င္ျဖစ္မည္။
       ရွင္မဟာရ႒သာရက ကိုးခန္းပ်ိဳ႕တြင္----
  - ဟီရိေက်ာ့ေငြ၊ ၾသတၱေရႊႏွင့္
   - ႏွံ႕ေမြၾကာမံု၊ ခက္ရံုသႏၱာသ
        - သီလပုလဲ၊ စြန္႕ႀကဲဒါန၊ စာဂမဏီ
       - ဗုဒိၶ၀ရဇိန္၊ ေတာက္ထိန္ခုႏွစ္ပါး
- ဥစၥာမ်ားကို၊ သူ႕အားေ၀ငွ
     - ဥာဏသူေ႒း၊ ဥာဏ္လွဴေပး၍
                               - ကံေကၽြး၀ထၱဳ၊ ဤက်မ္းျပဳသည္ဟု ေရးသားခဲ့သည္။
- ဟီရိ(ရွက္ျခင္း) ကားေငြႏွင့္တူ၏။
- ၾသတၱပၸ(ေၾကာက္ျခင္း) ကားေရႊႏွင့္တူ၏။
- သဒၶါသည္ ျမ ႏွင့္တူ၏။
-  သီလသည္ ပုလဲ ႏွင့္တူ၏။
- စာဂသည္ ပတၱျမား ႏွင့္တူ၏။
- ပညာသည္ စိန္ ႏွင့္တူ၏။
- သုတသည္ သႏၱာ ႏွင့္တူ၏။
 ထုိ႕ေၾကာင့္ သဒါၶ၊ သီလ၊ သုတ၊ စာဂ၊ ပညာ၊ ဟီရိ၊ ၾသတၱပၸတည္းဟူေသာသူေတာ္ေကာင္း ဥစၥာခုႏွစ္ပါးျဖစ္၍ ယင္းတုိ႕ႏွင့္ျပည့္စံုပါ
က ခုႏွစ္ပါးေသာရတနာကိုဆင္ျမန္းစရာမလို ၊ သူေတာ္ေကာင္းဥစၥာခုႏွစ္ပါးကား ပုိ၍ျမင့္ျမတ္သည္။
     အရွက္တရား အေၾကာက္တရားရွိေသာသူတို႕သည္ သီလကိုလံုႃခံဳေအာင္ေစာင့္ထိန္းႏိုင္သည္။ အရွက္အေၾကာက္တရားေခါင္း
ပါးသူတုိ႕တြင္အက်င့္သီလသည္ကိန္း၀ပ္ႏိုင္ျခင္းမရွိ္ပါ။        ပူေလာင္ျပင္းျပ မီးလွ်ံထေနသည့္ကုန္းေျမတြင္ ျဖဴေဖြး၀င္းလက္ေသာ
ေဆာင္းႏွင္းရည္တစ္စက္ေသာ္မွ မတည္ေလသကဲ့သုိ႕ အရွက္အေၾကာက္မရွိသူတို႕ထံတြင္ အက်င့္သီလသည္မတည္ႏုိင္ပါ။
·          ရစ္မသည္ မိမိ၏အသက္ကိုစြန္႕၍ ဥကိုေစာင့္ေရွာက္သကဲ့သုိ႕လည္းေကာင္း
·          စာမရီသားေကာင္သည္ မိမိအသက္ကိုစြန္႕၍ ၿမီးဆံကိုေစာင့္ေရွာက္သကဲ့သုိ႕လည္းေကာင္း
·          သားတစ္ေယာက္တည္းရွိေသာမိခင္သည္ တစ္ေယာက္တည္းေသာသားကိုေစာင့္ေရွာက္ယုယသကဲ့သို႕လည္းေကာင္း
·          မ်က္စိတစ္ဖက္သာ အေကာင္းရွိေသာသူသည္     ထုိမ်က္စိတစ္ဖက္ကိုအေရးတယူေစာင့္ေရွာက္သကဲ့သို႕လည္းေကာင္း
သူေတာ္ေကာင္းတုိ႕သည္ မိမိေစာင့္ထိန္းေသာ သီလကိုအသက္တမွ် တန္ဖုိးထားကာျမတ္ႏိုးေစာင့္ေရွာက္ၾကသည္။
     ဟီရိ ၾသတၱပၸ တရားႏွစ္ပါးသည္ နက္နဲေသာတရားႏွစ္ပါးျဖစ္သည္။ ဤတရားႏွစ္ပါးသည္ ေလာကကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာတရား
ႏွစ္ပါးျဖစ္သည္။ ဤတရားႏွစ္ပါးသည္ ေလာကႀကီးကိုေစာင့္ေရွာက္ေသာသေဘာရွိ၍ ေလာကပါလတရားႏွစ္ပါးဟုလည္းေခၚသည္။
ေလာကပါလတရားႏွစ္ပါးကိုလက္ကိုင္ထားသူသည္ နတ္တုိ႕၌ျဖစ္အံ့ေသာငွာ    အေၾကာင္းရွိသူျဖစ္၍ ယင္းကိုေဒ၀ဓမၼတရားဟုေခၚ
သည္။
    `ဟီရိ´ ဆုိသည္မွာအရွက္ရွိျခင္းျဖစ္သည္။ ကာယကံေျမာက္မေကာင္းမွဳျပဳရသည္ကိုရွက္ျခင္း၊      ၀စီကံေျမာက္မေကာင္းမွဳျပဳရ
သည္ကိုရွက္ျခင္း၊ မေနာကံေျမာက္မေကာင္းမွဳျပဳရသည္ကိုရွက္ျခင္းျဖစ္သည္။ အရွက္ရွိသူတုိ႕သည္  မေကာင္းမွဳကိုမစင္ကဲ့သုိ႕စက္
ဆုပ္သည္။ အရွက္ရွိသူသည္ စင္ၾကယ္ေသာသေဘာရွိသည္။ လူတစ္ေယာက္၏ အတြင္းအဇၥ်တၱတြင္      ဟီရိတရား အရွက္တရား
ကိန္းေအာင္းေနလွ်င္ မေကာင္းမွဳဒုစရိုက္အားလံုးကိုရြံ႕ရွာစက္ဆုပ္သည္။
    `ၾသတၱပၸ´ ဟူသည္ေၾကာက္ျခင္းဟုအဓိပၸါယ္ရသည္။ ၾသတၱပၸ ၏အဓိပၸါယ္မွာ ကာယကံေျမာက္ မေကာင္းမွဳျပဳသည္ကိုေၾကာက္
ျခင္း၊ ၀စီကံေျမာက္မေကာင္းမွဳျပဳသည္ကို ေၾကာက္ျခင္း၊ မေနာကံေျမာက္မေကာင္းမွဳျပဳရသည္ကို ေၾကာက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ၾသတၱပၸ
သည္ မေကာင္းမွဳျပဳလုပ္ရန္ ေၾကာက္ရြံ႕ထိတ္လန္႕ေသာလကၡဏာရွိသည္။ အေအးဓါတ္ကို အလိုရွိသူသည္ အပူကိုေၾကာက္သကဲ့
သုိ႕ မေကာင္းမွဳဒုစရိုက္ကိုေၾကာက္သည္။
     ေလာကတြင္ အရွက္တရားကိုျဖစ္ေစေသာ အေၾကာင္းတရားေလးပါးရွိသည္။ ယင္းတရားေလးပါးမွာ---
·          မိမိ၏ အမ်ိဳးဇာတိကို ဆင္ျခင္၍ရွက္ျခင္း။
·          မိမိ၏ အရြယ္ကိုဆင္ျခင္၍ ရွက္ျခင္း။
·          မိမိ၏ ရဲရင့္မွဳကိုဆင္ျခင္၍ရွက္ျခင္း။
·          မိမိ၏ ဗဟုသုတအၾကားအျမင္ကို ဆင္ျခင္၍ ရွက္ျခင္းတုိ႕ျဖစ္သည္။
      အရွက္အေၾကာက္တရားႏွစ္ပါးကိုလုိက္နာက်င့္သံုးရာတြင္ ရခုိင္ဘုရင္မင္းထီးသည္ ျမန္မာ့သမုိင္းတြင္ စံျပျဖစ္သည္။ နန္းေတာ္
ထဲတြင္ မူးမတ္မ်ားကကြမ္းစားၿပီးပါက လက္ညွိဳးတြင္ကပ္ေနေသာ    ထံုးကိုအမွတ္မထင္ နန္းေတာ္တုိင္မ်ားကိုသုတ္ေလ့ရွိရာဘုရင္
မင္းထီးက နန္းေတာ္တိုင္ကို ထံုးတုိ႕မိပါက လက္ေခ်ာင္းအျဖတ္ခံရမည္ဟုအမိန္႕ထုတ္သည္။   တစ္ေန႕တြင္ဘုရင္မင္းထီၤးသည္ သူ
ကိုယ္တုိင္အမွတ္မထင္ နန္းေတာ္တုိင္အား ထံုးသုတ္မိေလရာ သူ႕လက္ကိုသူကိုယ္တိုင္ျဖတ္သည္။    ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕အနီးနန္းက်
အရပ္တြင္ရုပ္ထုသည္ ဘုရင္မင္းထီး၏ျမင့္ျမတ္ေသာ အျပဳအမူအတြက္ ထားရွိေသာ    အထိမ္းအမွတ္ပင္ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း ဆရာႀကီး
ဦးဖုိးၾကားကဆုိသည္။
     ျမန္မာလူမ်ိဳးတုိ႕၏ကြမ္းစားေသာ ဓေလ့စရိုက္သည္ ေရွးယခင္ကတည္းကရွိခဲ့သည္ကိုေတြ႕ရွိရသည္။ ယခုကာလဆယ္စုႏွစ္အ
တြင္း ကြမ္းစားျခင္းမွာ လူႀကီး၊ လူလတ္၊ လူငယ္မ်ားတြင္ေခတ္စားေနသည္။ လူတစ္ရာရွိပါက ခုႏွစ္ဆယ္ေလာက္ကြမ္းစားၾကသည္။
ကြမ္းစားျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ရုပ္ျမင္သံၾကား၊ သတင္းစာ၊      ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕အသိေပးေနၿပီျဖစ္သည္။
စာေရးသူတုိ႕ေန႕စဥ္သြားလာေနေသာ ႒ာနမ်ားတြင္ကြမ္းတံေတြး မေထြးရဆုိင္းဘုတ္မ်ား၊ ကြမ္းတံေတြးေထြးရန္   သံပံုးမ်ားကိုေတြ႕
ေနရသည္။ အေျခခံေက်ာင္းမ်ားတြင္လည္းကြမ္းမစားရ၊ ေဆးလိပ္မေသာက္ရ    ေက်ာင္းအတြင္းသို႕ယူေဆာင္လာျခင္းမျပဳရဆုိၿပီး
ဆုိင္းဘုတ္မ်ားခ်ိတ္ထားသည္ကိုေတြ႕ေနရသည္။
    စာေရးသူတုိ႕ႏိုင္ငံတြင္ တစ္ခ်ဳိ႕႒ာန ၊ ကုမၸဏီ၊ စက္ရံုစသည္တုိ႕မွ အႀကီးအကဲမ်ားကိုယ္တုိင္ကြမ္းစားျခင္း ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္း
မ်ားကို မိမိတုိ႕တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေသာေနရာ၌ပင္ျပဳလုပ္ေနၾကသည္ကိုေတြ႕ေနျမင္ေနရသည္။ ေကာင္းမြန္ေသာလကၡဏာမဟုတ္
ပါ။ ရွက္ျခင္း၊ ေၾကာက္ျခင္းတည္းဟူေသာေလာကပါလတရားႏွစ္ပါးကို အုပ္စုိးသူ၊ ေခါင္းေဆာင္သူ၊ အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္သူတုိ႕က
ပို၍လုိက္နာသင့္သည္။ စည္းကမ္းမ်ားထုတ္ျပန္ထားျခင္းသည္လုိက္နာရန္ျဖစ္သည္။   ကြမ္းစားျခင္းႏွင့္ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းကိုနမူ
နာအျဖစ္တင္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။ က်န္ရွိေသာ    ေစာင့္ထိန္းသင့္သည့္စည္းကမ္းမ်ားကိုလည္းေစာင့္ထိန္းရန္လုိအပ္ပါေသးသည္။ အ
သက္အရြယ္ႀကီးရင့္သူမ်ားက လုိက္နာပါမွ        မိမိထက္ငယ္ေသာအျခားသူမ်ားကိုလုိက္နာေစရင္းလက္ဆင့္ကမ္းရမည္ျဖစ္သည္။
ေလာကပါလ တရားႏွစ္ပါး လူ႕ေလာကတြင္ေလ်ာ့ရဲပါက ထုိလူ႕အဖြဲ႕အစည္း ၊   ထုိႏိုင္ငံသည္ တုိးတက္ဖုိ႕ေနေနသာသာ ပ်က္သုဥ္း
ဖုိ႕ပင္ရွိပါေၾကာင္းတင္ျပေရးသားလိုက္ရပါသည္။

ေန၀င္းေဇာ္(ျမန္ေအာင္)

ကေလးႏွင့္လူငယ္


ကေလးႏွင့္လူငယ္ဆုိၿပီး ေခါင္းစဥ္ေလးေပးထားမိတဲ့အတြက္ ကေလးအေၾကာင္းကစၿပီးေျပာျပပါမည္။ ငယ္ငယ္တုန္းကရြတ္ခဲ့ရေသာကဗ်ာေလး
ကၽြန္ေတာ္အမွတ္ရေနမိသည္။ ကေလးမ်ားကို ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားသို႕သြားလွ်င္ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ဆူတတ္မာန္တတ္ပံုကိုက
ဗ်ာေလးျဖင့္ သရုပ္ေဖာ္ထားသည္။ ကဗ်ာေလးက
ဆြမ္းအုပ္နီနီ၊ အေမရြက္လို႕
နက္ျဖန္မနက္ေက်ာင္းတက္မယ္။
ေမာင္လည္းလိုက္မယ္၊ ခ်န္မထားနဲ႕
အေမသြားေတာ့ပ်င္းလွတယ္။
ေက်ာင္းႀကီးေပၚမွာေမာင္ငယ္ေဆာ့ေတာ့
ဘုန္းႀကီးေအာ္လို႕ရိုက္လိမ့္မယ္ တဲ့ ကဗ်ာကဒီလုိဖြဲ႕ထားပါသည္။ မိဘက မိမိကိုးကြယ္ယံုၾကည္သည့္ဘာသာကိုရင္ေသြးေလးမ်ားကိုနမူနာျပသင္
ၾကားေပးသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ေဆာ့ရင္ရိုက္လိမ့္မယ္လို႕ဆုိထားသည္။ ကေလးမ်ားကလည္းဘုန္းေတာ္ႀကီး ေၾကာက္ၾကသည္။     ဒါေၾကာင့္
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းက ရင္ေသြးငယ္ေလးမ်ားကိုတားဆီးသလိုျဖစ္ေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ကေလးမ်ားကိုအေရးတယူ
မရွိသည္ကိုငယ္စဥ္အခါကေတြ႕ရပါသည္။ ဒါကဘာသာတရား၏ ကေလးေတြအေပၚထားရွိသည့္ အေျခအေနျဖစ္သည္။     ကေလးမ်ားအရြယ္က
ေလးရလာေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းကိုသြားဖို႕၀န္ေလးလာသည္။ ေက်းလက္မွာေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းသို႕သြားရမွာကို၀န္မေလးေသာ္
လည္း ၿမိဳ႕ျပဆန္ေသာေနရာမွကေလးမ်ားကေတာ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ေတာ္ေတာ္ေ၀းလာပါသည္။
ငယ္စဥ္မူလတန္းအရြယ္မွာ ဆရာဆရာမမ်ားကိုေၾကာက္ၾကရသည္။ ဆရာမ်ားက ေျပာသည္မ်ားကိုအားလံုးမွန္သည္ဟုမွတ္ၾကသည္။ ဆရာတစ္
ေယာက္က အမွားသင္ေပးလုိက္ပါမည္ဆုိလွ်င္ အဲဒီကေလးမစဥ္းစားမဆင္ခ်ဥ္ႏိုင္သေရြ႕ ေတာက္ေလွ်ာက္မွတ္သြားမည္။ ယခုေခတ္မွာေတာ့က
ေလးဗဟုိျပဳသင္ၾကားေရးကိုေဆာင္ရြက္ေနပါၿပီ။ တုိးတက္ေကာင္းမြန္လာသည့္ စနစ္ျဖစ္လာသည္ဟုလက္ခံယံုၾကည္ပါသည္။
အေတြ႕အႀကံဳေလးတစ္ခုမွတ္မိေနေသးသည္။         ကၽြန္ေတာ့္တူတစ္ေယာက္ ဒုတိယတန္းေအာင္စာရင္းထြက္ေတာ့ေအာင္စာရင္းကိုတူအရီးႏွစ္
ေယာက္သြားၾကည့္ျဖစ္သည္။         ေက်ာင္းကေအာင္စာရင္းကပ္ထားတဲ့ေနရာကိုေရာက္ေတာ့ ဒုတိယတန္းေအာင္စာရင္းကိုရွာၿပီးဖတ္ၾကသည္။
ကေလးကေအာင္သည္။ ပဥၥမအဆင့္ျဖင့္ေအာင္သည္။ သားမင္းေအာင္တယ္ကြ၊ပဥၥမရတယ္လို႕ေျပာေတာ့ ကေလးက ပဥၥမဆုိတာဘာလဲလို႕ျပန္
ေမးသည္။ ကၽြန္ေတာ္ေခါင္းနပန္းႀကီးသြားသည္။ ဒုတိယတန္းကို အဆင့္(၅)ျဖင့္ေအာင္သည့္ကေလးတစ္ေယာက္က   ပဥၥမဆုိတာမသိဘူးျဖစ္ေန
သည္။ ဒါဆို အဆင့္(၆) ကေနၿပီးေအာက္ဆံုးအဆင့္ေရာက္ေနေသာကေလးမ်ားဘယ္လိုေနမည္လည္းကၽြန္ေတာ္စဥ္းစားၾကည့္မိသည္။ ကၽြန္ေတာ္
သက္ျပင္းကိုသာအခါခါခ်ေနမိပါသည္။
ဒီလုိနဲ႕ကေလးမ်ားအရြယ္ေရာက္လာၿပီး လူငယ္ေတြျဖစ္လာမည္။ လူႀကီးေတြလုပ္ေဆာင္ေနေသာစကား၀ုိင္းမ်ား၊ အစည္းအေ၀းမ်ား၊ ေတြ႕ဆံုပြဲ
မ်ားတြင္လူငယ္မ်ားကိုေနရာေပးေဆြးေႏြးေသာအေလ့အထမွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ႏိုင္ငံတြင္အင္မတန္နည္းသည္။ လူႀကီးမ်ားက မိမိတုိ႕သည္အေတြ႕
အႀကံဳအရေရာ အသက္အရြယ္အရြယ္အရေရာဘာမွေျပာစရာမရွိ။လူငယ္မ်ားမွာ အေတြ႕အႀကံဳ ဗဟုသုတနည္း၍ အမွားလုပ္မိမည္ကိုစုိး၍အရာ
မသြင္းျခင္းျဖစ္သည္။ လူငယ္မ်ားကို မယံုရဲသျဖင့္ တာ၀န္မေပးရဲၾကပါ။
ဒါေပမဲ့လူငယ္တုိ႕မွာ အားမာန္စြမ္းအားအၿပည့္ရွိသည္။ စဥ္းစားဆင္ခ်င္ႏိုင္သည့္အေတြးအေခၚအေတြ႕အႀကံဳတုိ႕သာနည္းျခင္းျဖစ္သည္။    ေသ
ခ်ာစြာေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ေပးပါက စြမ္းအားမ်ားျပည့္လာၿပီးလုပ္ႏိုင္ကိုင္ႏုိင္ေသာလူငယ္မ်ားျဖစ္လာမည္။ လူႀကီးမ်ားဆုိသည္မွာ  အသက္အ႐ြယ္
ႀကီးလာသည္ႏွင့္အမွ် စြမ္းအားမ်ားက်လာသည္။ စာဖတ္ဖို႕ စာေရးဖို႕ကိုေတာင္အနားယူၿပီးမွလုပ္ေနၾကရသည္။ စိတ္သြားတုိင္းကိုယ္မပါႏိုင္ေတာ့
ပါ။ ႏိုင္ငံတစ္ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ဖုိ႕ဆုိရင္ လူငယ္ေတြရဲ႕အားအမ်ားႀကီးလိုအပ္ပါသည္။
လူငယ္မ်ားသည္ ေနာင္တစ္ခ်ိန္တြင္မျဖစ္မေန တုိင္းျပည္တာ၀န္ကိုပခံုးေျပာင္းတာ၀န္ယူၾကရမည္ျဖစ္သည္။ ယေန႕ေခတ္သည္ Multimedia
ေခတ္ႀကီးျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ႏိုင္ငံရဲ႕လူငယ္အမ်ားစုဟာ Media ေလာကမွာေပၚပ်ဴလာျဖစ္ခ်င္၊ ေနရာရခ်င္လာၾကသည္။ ေခတ္
၏ေရစီးေၾကာင္းႏွင့္အတူ မင္းသားမင္းသမီးျဖစ္ခ်င္သူ ၊ အဆိုေတာ္ျဖစ္ခ်င္သူ လူငယ္လူရြယ္ေတြေနရာအႏွံ႕လက္ညိႈးထုိးမလြဲပါ။ ဒါေတြကိုမ
ေကာင္းဘူးလို႕မဆုိလိုပါဘူး။ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ဖုိ႕ဆိုရင္ စာေပ၊ဂီတ၊အႏုပညာနယ္ပယ္စံုဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ဖုိ႕အထူးလုိအပ္ပါတယ္။အ
ထူးသျဖင့္ႏိုင္ငံရဲ႕အသိိပညာရင္းျမစ္ (Knowledge Resource) ျဖစ္တဲ့စာေပလုပ္ငန္းဟာ အထူးဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ဖို႕လိုသလိုနယ္ပယ္အသီးသီးမွာ
လူငယ္အမ်ားစုဟာ ထူးခၽြန္ထက္ျမက္ဖုိ႕အမွန္တကယ္လိုအပ္ေနပါသည္။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အသင္းအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ပါတီမ်ားတြင္လူငယ္မ်ားပါ၀င္မွဳအားနည္းေနသည္ကိုေတြ႕ရပါသည္။ လူငယ္
မ်ားပါ၀င္မွဳအားနည္းရျခင္းမွာ----------
၁။ လူငယ္မ်ားသည္ မည္သည့္ကိစၥမဆုိခဏတာသာစိတ္၀င္စားတတ္ၿပီး ေရရွည္အတြက္စိတ္၀င္စားမွဳအားနည္းျခင္း။
၂။ နည္းပညာေနာက္သို႕လုိက္ၿပီး Internet/ Facebook/ Gtalk & Game မ်ားတြင္သာအခ်ိန္ကုိအသံုးခ်ေနျခင္း။
၃။ လူႀကီးမ်ားက လူငယ္မ်ားကိုအေရးတယူလုပ္၍တြဲမေခၚျခင္း။
၄။ မေကာင္းမွဳမ်ားတြင္သာေပ်ာ္ေမြ႕တတ္ၿပီး ေကာင္းေသာအလုပ္မ်ားတြင္စိတ္ပါ၀င္စားမွဳအားနည္းျခင္း။
၅။ စာေပေလ့လာဖတ္ရႈမွဳအားနည္းျခင္း။
စသည့္အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟုေလ့လာသံုးသပ္မိပါသည္။ အထက္ပါအခ်က္အားလံုးကို လူငယ္တုိင္းျဖစ္ေနသည္မဟုတ္ပါ။ အခ်ိဳ႕ေသာ
လူငယ္မ်ားတြင္သာျဖစ္ေနသည္ကို ေထာက္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ၿမိဳ႕ျပကလူငယ္မ်ားႏွင့္ နယ္ကလူငယ္မ်ားသည္ယခင္ေခတ္ႏွင့္ ယေန႕နည္းပညာတုိးတက္ေနေသာေခတ္တြင္လည္း အရည္အခ်င္းမ်ားကြာဟ
ေနသည္ကိုေတြ႕ရွိရပါသည္။ နယ္မွလူငယ္မ်ားသည္ ကေလးဘ၀တြင္တက္ခဲ့ရေသာေက်ာင္း၊ လက္ခံသင္ယူခဲ့ရေသာအေျခအေန၊ လူေနမွဳအ
ဆင့္အတန္းတုိ႕သည္ ၿမိဳ႕ျပေနလူငယ္မ်ားႏွင့္ ယေန႕အထိမ်ားစြာကြာဟေနသည္ကိုေတြ႕ေနရပါေသးသည္။  နယ္ကလူငယ္မ်ား (၁၀၀)ဦးတြင္
ထူးခၽြန္ထက္ျမက္သူမွာ (၁၀)ဦးခန္႕သာရွိေသာ္လည္း ၿမိဳ႕ျပတြင္ေနေသာလူငယ္(၁၀၀) ဦးတြင္ ထူးခၽြန္ထက္ျမက္သူမွာ (၅၀)ဦးခန္႕ရွိေနသည္
မွာ ၿမိဳ႕ျပႏွင့္နယ္ရွိလူငယ္မ်ား၏ကြာဟခ်က္ျဖစ္သည္။
နယ္ဟုဆုိရာတြင္လည္း နယ္ၿမိဳ႕တြင္ေနေသာလူငယ္ႏွင့္ ေက်းလက္တြင္ေနေသာလူငယ္မ်ားလည္း ကြာဟခ်က္မ်ားရွိေနပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္က
ေတာေရာၿမိဳ႕ပါ တစ္ေျပးညီပညာေရးစနစ္ကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ေနေသာ္လည္း ကြာဟၿမဲအတုိင္းကြာဟေနပါသည္။ ဒါဆုိရင္ၿမိဳ႕
ျပတြင္သာမက နယ္မ်ားတြင္ပါ ပညာဗဟုသုတႏွင့္ျပည့္စံုသူမ်ားကမိမိတို႕တတ္သိထားသည္မ်ားကိုျပန္လည္မွ်ေ၀ရင္း   မိမိတုိ႕ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးဖြံ႕
ၿဖိဳးတုိးတက္ဖို႕ တတ္ႏို္င္သည့္ဖက္မွ တစ္ဖက္တစ္လမ္းတာ၀န္ယူလုပ္ေဆာင္ေပးၾကေစလိုပါသည္။
ကေလးဘ၀ကတည္းက မိဘကအနာဂတ္အတြက္လူေကာင္းလူေတာ္မ်ားျဖစ္ေအာင္ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ဖုိ႕တာ၀န္ရွိသလိုဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား
ကလည္း မိမိတုိ႕ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ရာဘာသာတရားကို ကေလးႏွင့္လူငယ္မ်ားစိတ္ပါ၀င္စားလာေစရန္တာ၀န္ရွိပါတယ္။ဆရာဆရာမမ်ားကလည္း
ကေလးေတြကိုဥာဏ္ရည္ဥာဏ္ေသြးထက္ျမက္ေစဖို႕တာ၀န္ရွိသလို နယ္ပယ္အသီးသီးမွာတာ၀န္ခံေနၾကတဲ့လူႀကီးမ်ားကလည္း    လူငယ္မ်ားကို
လက္တြဲေခၚဖို႕ မိမိတိုကသိထားတာေတြကိုျပန္လည္မွ်ေ၀ဖို႕လည္းလိုအပ္ပါတယ္။ မိမိတို႕ေနထိုင္ရာ အမိျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး အျမန္ဆုံုးဖြံ႕ၿဖိဳးတုိး
တက္ဖို႕ယေန႕ေခတ္မွာ လူႀကီးႏွင့္လူငယ္လက္တြဲေဆာင္ရြက္ဖို႕လိုအပ္ပါေၾကာင္း တုိက္တြန္းေရးသားလိုက္ရပါသည္။

ေန၀င္းေဇာ္(ျမန္ေအာင္)